Historia
Historia
Earl Tupper
Med sitt fantastiska materialsinne och känsla för funktionell design uppfann och utvecklade Earl Tupper från Berlin, New Hampshire, det material, som i dag är grunden för de världsberömda plastprodukterna. Det som började som ett experiment under 1930-talet har sedan blivit ett globalt fenomen.
Hans uppfinningsförmåga motiverade honom att utveckla en produkt som gjorde det möjligt för husmödrarna att hålla matvaror fräscha i de nya elektriska och gasdrivna kylskåpen som kom på marknaden under efterkrigstiden. Detta ledde till hans uppfinning av plastprodukterna med det unika lufttäta locket som visade sig kunna skydda matvarorna och därmed förlänga deras hållbarhet. Earl Tupper fick sin inspiration till locket från målarburkar där locket hade designats så att färgen inte torkar.
Tupperware-demonstrationen
Earl Tupper lanserade sin nya produktserie genom detaljhandeln. De banbrytande produkterna slog dock inte igenom hos kunderna i början. ’Home party’ konceptet introducerades och visade sig vara ett mycket effektivt sätt att förmedla fördelarna med det enastående lufttäta locket; kunderna kunde få demonstrerat och själva prova produkternas unika egenskaper. Det nya konceptet banade vägen för Tupperware, som snabbt blev känt och försäljningen steg med raketfart.
Konceptet med direktförsäljning genom ’Home Parties’, som kallades Tupperware-demonstrationer i Norden, utvecklades och byggdes upp av en av Tupperwares första konsulenter, en ensamstående mamma med namnet Brownie Wise. Hon utmärkte sig genom att vara en speciellt duktig konsulent och 1951 rekryterade Earl Tupper henne för att utveckla och bygga upp Tupperware-demonstrationens försäljnings- och marketingkoncept. Genom hennes naturliga talang för att arbeta med människor och sinne för marknadsföring utvecklade hon detta koncept med fokus på respekt och erkännande för den enskilda konsulenten. Det blev en jättesuccé och gjorde att Tupperware-demonstrationen nästan är lika berömd som produkterna.